Bez względu na to, czy mówimy o handlu, usługach, logistyce czy przemyśle – w każdym z tych przypadków sprawny obieg danych będzie miał istotny wpływ na efektywne działanie przedsiębiorstwa. A niebagatelną rolę pod tym względem odgrywają sprzedażowe technologie auto id, za co zyskały uznanie praktycznie wszystkich branż. Warto jednak mieć na uwadze, że nie chodzi wyłącznie o tak popularne rozwiązania, jak czytniki kodów kreskowych. Z technologii skanowania korzystają m.in. kolektory danych czy weryfikatory cen, które również znacząco pomagają w sprawnym prowadzeniu działalności.
Nie tylko inwentaryzacja, czyli o współczesnych kolektorach danych
Urządzenie tego typu nosi różne nazwy. Bywa określane mianem inwentaryzatora albo też przenośnego terminala. Choć trzeba przyznać, że drugie z wymienionych pasuje tutaj bardziej. Kolektory danych oferują bowiem dość bogate możliwości, znacznie wykraczające poza sprawne, precyzyjne i wygodne przeprowadzanie inwentaryzacji.
Oczywiście – zasadniczymi zaletami takiego rozwiązania jest szybkość i łatwość pozyskiwania informacji, przechowywania ich, przetwarzania oraz przesyłania dalej. Dlatego tego typu technologie auto id są wyposażone w skanery kodów (w zależności od specyfikacji – 1D lub również 2D), zazwyczaj mają solidne podzespoły, pojemną pamięć urządzenia oraz odpowiednie standardy komunikacyjne. Zwykle chodzi o opcje bezprzewodowe, jak Bluetooth, GSM czy Wi-Fi, z uwagi na mobilny charakter kolektora danych.
Specyfikę przenośnego urządzenia sprzedażowego podkreślają też nieduże gabaryty, solidna konstrukcja (często posiadająca wyższą normę szczelności – wyrażoną w IP – czy odporność na upadki z konkretnej wysokości) bądź wykorzystanie popularnych rozwiązań użytkowych, jak np. ekran dotykowy, tak dobrze znany z dzisiejszych smartfonów (choć trzeba przyznać, że są również modele z tradycyjną klawiaturą albo łączące oba warianty). W rezultacie, kolektory danych świetnie nadają się do pracy w terenie oraz równie dobrze znoszą transport czy funkcjonowanie w niesprzyjających warunkach.
A to nie wszystko. Skojarzenie ze smartfonami potrafi iść znacznie dalej, ponieważ nowoczesne kolektory danych mogą dziś działać na bazie systemu Android, zapewniać dostęp do licznych aplikacji, przeglądarki internetowej i poczty elektronicznej, a także oferować robienie zdjęć (za pomocą wbudowanych aparatów) lub nawet połączeń głosowych. Jednym słowem, to urządzenie auto id potrafi momentami stać się „przenośnym centrum dowodzenia”, idealnie odnajdującym się w punktach handlowych, magazynach, hurtowniach, zakładach przemysłowych, firmach logistycznych i nie tylko.
Nie tylko koszt produktu, czyli o współczesnych sprawdzarkach cen
Nierzadko można było spotkać się z określeniem, że sprawdzarka cen – lub weryfikator, bo pod taką nazwą również figuruje – to urządzenie, na które konsumenci czekali. Zwłaszcza chyba klienci wielkopowierzchniowych placówek handlowych (hipermarketów, supermarketów, sklepów budowlanych itd.), charakteryzujących się bardzo bogatym asortymentem. Czasem bowiem, mimo skrupulatnych oznaczeń czy pomocy ze strony personelu, zlokalizowanie ceny konkretnych produktów bywa utrudnione. Weryfikatory świetnie odpowiedziały na tę sytuację.
Zwykle zamontowane na słupach, filarach lub ścianach wewnątrz punktów handlowych, pełnią rolę mini-stanowisk samoobsługi. Dzięki sprawdzonym, intuicyjnym rozwiązaniom (jak czytnik kodów kreskowych) oraz łatwości użytkowania, każdy klient bez trudu może sam zbliżyć kod znajdujący się na produkcie, zeskanować go i dowiedzieć się potrzebnych informacji (na temat kosztu, ale i nazwy, producenta czy numeru seryjnego towaru).
Jak łatwo się jednak domyślić, również sprawdzarki cen ulegają rozwojowi i procesowi unowocześniania. W rezultacie tego typu urządzenia auto id także mogą dzisiaj zaoferować więcej. Mowa zarówno o wygodnych w obsłudze ekranach dotykowych czy komunikatach głosowych, jak i dodatkowych funkcjach. Sprawdzarki i weryfikatory cen nie muszą jedynie podawać kluczowych informacji o produktach. Mogą dostarczać wielu dodatkowych informacji o marce lub punkcie handlowym, np. emitować wiadomości o aktualnie trwających promocjach.
W ten sposób technologie te nie tylko usprawniają obsługę klientów, ale wręcz pomagają budować z nimi trwalsze relacje. Nic dziwnego zatem, że – podobnie jak kolektory danych – są współcześnie coraz częściej wybierane przez różne przedsiębiorstwa. Mowa już nie tylko o wielkopowierzchniowych placówkach handlowych, ale i nawet nieco mniejszych punktach sprzedażowych. Jest tak ponieważ – jak przystało na technologie auto id – posiadają pewne uniwersalne cechy, które skutecznie przekładają się na zarządzanie danymi i sprzyjają efektywnej pracy firmy.
jako konsument – bardzo się cieszę, kiedy w większym sklepie mogę skorzystać ze sprawdzarki cen (gdy zajdzie taka potrzeba). u siebie w placówce – nie widzę jednak potrzeby montowania takiego urządzenia. to samo z kolektorem danych: widzę, jak szerokie ma zastosowanie i doceniam jego możliwości, ale u mnie to rozwiązanie i tak wyszło by jako „przesadne”, tak myślę. zatem faktycznie – technologie o uniwersalnych rozwiązaniach, ale chyba jednak nie do końca niezbędnych 😉